تجارت الکترونیک


رویکرد جدید اتاق تعاون آذربایجان غربی در عرضه محصولات بازار مجازی است.
بازار مجازی در کشور طرح نوینی است که در حال حاضر زیر ساخت‌ها و بسترهای آن توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هرچه سریعتر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. مزیت‌های این طرح ایجاد بازار مجازی و فضای رقابتی به سمت افزایش کیفیت در عرضه محصولات گام بر می داریم. اطلاع رسانی مناسب در این زمینه برای استفاده از این فضا برای مصرف کننده و تولید کننده اقتصاد است و از دشواری ایجاد نمایشگاه‌های فیزیکی نیز جلوگیری می‌کتد و ضرر و زیان‌های هنگفت نیز به همراه ندارد .

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک را می‌توان از حیث تراکنش‌ها (Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از :
  • ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند .
  • ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C): به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان
  • ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکتها (C2B): در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکتها می‌فروشند .
  • ارتباط مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است .
  • ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می‌باشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می‌شوند .
  • ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم می‌باشد که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک می‌باشد .
  • ارتباط بین دولت‌ها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد .
البته باید گفت که انواع بالا کاملاً مستقل از هم نیستند و گاهی که تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می‌آیند

ابزارها:
  • ایمیل
  • فروشگاه اینترنتی